Berita Nasional dan Internasional Terkini

Inilah Yang Terjadi Jika Laki-Laki & Perempuan Bukan Mahram Bersentuhan

Advertisement

Islam sangat ketat mengatur hubungan antara laki-laki dan perempuan. Terutama adalah bagi mereka yang tidak memiliki hubungan darah. Istilah Mahram berarti adalah orang  yang  haram dinikahi. Mahram diantaranya adalah adik/kakak kandung, ayah, ibu, kakek, nenek.

Saudara sepupu (anaknya paman) bukanlah Mahram. Sehingga dia juga orang ‘lain’ meskipun masih terhitung saudara. Jangan sampai keliru. Adik/kakak sepupu lain jenis juga tidak boleh bebas bergaul.

Bagi pasangan lelaki dan perempuan yang sedang berpacaran atau bertunangan, sebaiknya tidak melakukan khalwat (bersepi-sepi berdua) apalagi sampai bersentuhan. Hal itu sangat dilarang dalam Islam. Apakah ada bahayanya?  Lihat TANDA MERAH dalam gambar di di bawah.

Inilah Yang Terjadi Jika Laki-Laki & Perempuan Bukan Mahram Bersentuhan


Kajian menunjukkan bahwa bagian berwarna merah adalah peningkatan suhu yang tinggi di kawasan tersebut. Ketika berpegangan tangan, jantung seorang perempuan akan berdegup kencang kerana cinta dan kasih sayang. Sedangkan lelaki berdegup di otak dan kemaluan kerana nafsu semata-mata.

Daripada Ma’qil Bin Yasar radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

“Seandainya kepala salah seorang diantara kamu ditusuk dengan jarum besi, itu adalah lebih baik bagi kamu daripada kamu menyentuh wanita yang tidak halal bagi kamu.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani).

Daripada Ibnu Abbas r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya.” (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim).

Di dalam surah An-Nur:30, Allah s.w.t berfirman yang maksudnya:
Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat’”.


Wallahualam!

Inilah Yang Terjadi Jika Laki-Laki & Perempuan Bukan Mahram Bersentuhan Rating: 4.5 Diposkan Oleh: siti fatimah

0 comments:

Post a Comment