Berita Nasional dan Internasional Terkini

10 Wasiat Rasulullah SAW Kepada Fatimah Putrinya

Advertisement


10 Wasiat Rasulullah SAW Kepada Fatimah Putrinya | Rasulullah SAW memang sangat sayang kepada putri bungsunya ini, Fatimah. Sehingga dalam beberapa kesempatan, waktu beliau dihabiskan bersama Fatimah. Ketika sudah berumah tangga dengan Ali pun, Rasulullah masih sering mengunjunginya. Bahkan beliau sering memberi nasehat berkaitan dengan kehidupan rumah tangga.

10 Wasiat Rasulullah SAW Kepada Fatimah Putrinya

Inilah beberapa diantara wasiat Rasulullah SAW buat Fatimah:

  1. Ya Fatimah, wanita yang membuat tepung untuk suami dan anak-anaknya pasti Allah akan mengatur kebaikan baginya dari setiap biji tepung, melenyapkan keburukan dan meningkatkan derajat wanita itu.

  1. Ya Fatimah, wanita yang berkeringat ketika menggiling tepung (memasak makanan) untuk suami dan anak-anaknya niscaya Allah menjadikan dirinya dengan neraka tujuh tabir pemisah.

  1. Ya Fatimah, tiadalah seorang yang meminyaki rambut anak-anaknya lalu menyisir dan mencuci pakaiannya melainkan Allah akan menetapkan pahala baginya seperti pahala memberi makan seribu orang kelaparan dan memberi pakaian seribu orang telanjang.

  1. Ya Fatimah, tiadalah wanita yang tidak memberikan bantuan kepada tetangganya, melainkan Allah akan menghalanginya dari minum telaga kautsar pada hari kiamat kelak.

  1. Ya Fatimah, yang lebih utama dari segala keutamaan adalah keridhaan suami terhadap istri. Andai suami tidak reda kepadamu, maka aku tidak akan mendoakanmu, ketahuilah wahai Fatimah, kemarahan suami adalah kemurkaan Allah.

  1. Ya Fatimah, ketika wanita mengandung maka malaikat memohonkan ampunan baginya dan Allah menetapkan baginya setiap hari seribu kebaikan serta menghilangkan seribu keburukan. Ketika wanita merasa sakit untuk melahirkan Allah menetapklan pahala baginya sama dengan pahala para pejuang di jalan Allah. Jika dia melahirkan kandungannya maka bersihlah dosa-dosanya seperti saat dia dilahirkan dari kandungan ibunya. Jika meninggal ketika melahirkan maka dia tidak membawa dosa sedikitpun. Baca juga artikel ini.

  1. Ya Fatimah tidaklah wanita yang tersenyum di hadapam suaminya melainkan Allah memandangnya dengan pandangan penuh kasih.

  1. Ya Fatimah, tiadalah wanita yang membentangkan alas tidur suaminya dengan rasa senang hati melainkan para malaikat yang memanggil dari langit menyeru wanita itu agar menyaksikan pahala amalnya dan Allah mengampuni dosanya yang lalu dan yang akan datang.

  1. Ya Fatimah tidaklah wanita yang melayani suaminya selama sehari semalam dengan senang hati dan ikhlas melainkan Allah mengampuni dosa-dosanya serta memakaikan pakaian padanya di hari kiamat berupaya pakaian yang serba hijau dan menetapkan baginya setiap rambut pada tubuhnya seribu kebaikan. Allah memberikan pahala kepadanya pahala seratus kali beribadah haii dan umrah.

  1. Ya Fatimah, tidaklah wanita yang meminyakkan kepala suaminya dan menyikatkanya, meminyakkan jenggot serta memotong kukunya, melainkan Allah memberi minuman yang didatangkan dari sungai-sungai surga. Allah mempermudah sakaratul maut baginya serta kuburnya menjadi bagian taman-taman surga. Allah membebaskannya dari siksa neraka serta dapat melintasi shirathal mustakim dengan mudah.
 Bagi wanita yang dalam usaha untuk mencari calon suami, dib log ini ada  artikel Ciri-Ciri atau SifatCalon Suami Yang Baik.

10 Wasiat Rasulullah SAW Kepada Fatimah Putrinya Rating: 4.5 Diposkan Oleh: siti fatimah

0 comments:

Post a Comment

loading...